Tým: Ing. arch. Milan Domkář a Ing. arch. Jan Čeleda
Řešený veřejný prostor, kterým je spojnice náměstí s nádražím, je tvořen směsicí území různých kvalit a typologických druhů. Čím více se přibližujeme k náměstí, tím vyšší je koncentrace aktivit, a tím kratší jsou vnímané vzdálenosti. Aby městská třída dostála svému názvu, je třeba vrátit lidské měřítko tam, kde chybí, a dále ho podporovat tam, kde se již nalézá. Je třeba napravit omyly Athénské charty a soustředit se na opravdové hodnoty - člověka, kvalitu prostoru, obytnost… Zkraťme vzdálenosti, koncentrujme aktivity, stavme lepší město!
Součástí řešené lokality je i dopravní terminál, který doplňujeme o bike and ride stanoviště. Stávající síť cyklostezek je doplněna na městskou třídu. Zároveň navrhujeme rozšířit spektrum uživatelů cyklostezek systémem půjčování kol a elektrokol. Klíčové stanice pro výpůjčky doporučujeme krom nádraží umístit na náměstí, u sportovního areálu, u zámku a při Pilské nádrži. Navržený městský mobiliář svým tvaroslovím odkazuje na žďárskou strojírenskou tradici.
I. Etapa
Nádražní ulice v blízkosti náměstí Republiky tvoří hodnotné místo centrální oblasti města. Koncentrace aktivit je zde vysoká, avšak zásadní nedostatky tkví v městském mobiliáři a površích komunikace. Navržený profil komunikace není výškově členěn - celá šířka ulice bude primárně určena chodcům, ale střední část komunikace umožní servisní / pohotovostní pojíždění vozidel.
II. Etapa
Na rozhraní vnitřního rostlého města a rozvolněné zástavby se nachází park U Ivana. Ten tvoří pomyslný vstup do části města s dominancí pěších a měl by být s touto částí adekvátně propojen. Odstranění keřů při kraji parku a propojení s východní částí parku vychází vstříc pěším. Památník obětem 1. světové války se tak lépe zapojuje do triptychu pomníků v parku.
Pro volné prostranství je navržena stavba občanského vybavení, která doplňuje stávající zástavbu.
III. Etapa
Prostor III. Etapy vykazuje největší nedostatky z pohledu obytnosti urbánního prostředí, neboť je primárně komponována pro potřeby řidiče. Má-li mít smysl jít tři sta metrů po chodníku, je třeba nabídnout možnosti interakce a zkrátit tak vnímané vzdálenosti. Navrhujeme přesun chodníku blíže k obchodnímu centru, aby chodec mohl projít kolem výlohy / letní zahrádky. Stávající chodník lze pak využít pro novou cyklostezku. Nádražní ulici vymezenou dvěma kruhovými křižovatkami navrhujeme osázet dvouřadou klenovou alejí, která nahradí stávající nepravidelně vysázené břízy (významný alergen). Mohutné a rychle rostoucí stromy podtrhnou lineární kompozici široké ulice a přidají nový hodnotný prvek.
Předprostor bytových domů (ve vlastnictví města) navrhujeme převést na vlastníky bytových domů a participovat při iniciaci vzniku zahrádek. Vytvořený semiprivátní prostor pomáhá dotvářet identitu místa a reprezentuje obyvatele domu - vždyť bydlí na hlavní městské třídě!
IV. Etapa
Prostor vlakového a autobusového nádraží tvoří klíčový dopravní uzel. Pro mnoho návštěvníků je vstupní branou a vytváří první dojem o městě. Dominují zde bezbřehé plochy zastávek autobusů. Polovina z nich je ve špičce využita maximálně dvěma linkami za hodinu, a tak se zde nabízí redukce dopravních ploch ve prospěch pěších. Před drážní halu navrhujeme umístit piazzetu po stranách doplněnou o odpočinkové plochy se vzrostlou zelení a přirozenou koncentraci lidí v blízkosti dopravního terminálu posílit umístěním kryté tržnice s čerstvými potravinami. Dopravní terminál doplňujeme o parkovací věž na kola jako jedno z výchozích míst pro stanoviště bike and ride.